DABARTINĖ BŪKLĖ
“Olga” yra seniausias laivas Lietuvoje, išlikęs funkcionalus iki šių dienų. Laivas nėra praradęs techninių konstrukcinių savybių, korpusas pagamintas iš senosios metalo liejinių technologijos plieno lakštų juos sujungiant kniedėmis. Apart kelių įlenkimų, korpusas nepriekaištingos būklės. Laivas buvo restauruotas 1998 metais, kai kurios jo dalys buvo pripažintos marinistiniu paveldu. Laive sumontuotas funkcionalus 1975 m. aštuonių cilindrų 230 AJ dyzelinis General Motors, Detroit, variklis.
Laivo išvaizda visada buvo išskirtinė, tad nenuostabu, jog į tai atkreipė dėmesį ir kino industrija – laivas nusifilmavo garsiame istoriniame, net šešiems apdovanojimams nominuotame, lietuviškame filme „Tarp Pilkų Debesų“.
ATSTATYMAS
Atstatydami burinį laivą “Olga”, suteiksime Klaipėdos miestui bei Lietuvai galimybę papildyti jūrinį laivyną šiuo įspūdingu, gilią istoriją turinčiu burlaiviu.
Laivas bus pilnai funkcionalus bei prieinamas kiekvienam miestiečiui ir svečiui, prišvartuotas krantinėje bus turistų traukos vieta, papuoš miestą, laivas tarnaus kaip senovinių buriavimo tradicijų mokymo priemonė, marinistinės kultūros vertybė, leisianti vaizduotes pagalba keliauti į praeitį patiriant tai, ką patyrė laivo įgula prieš daugiau nei 100 metų. Šie laivai plaukiojo su keturiolikos asmenų įgula, kol laikui bėgant bures pakeitė varikliai bei pritaikius laivus krovinių gabenimui, įgula sumažėjo iki dviejų ar trijų asmenų
INTERJERO SPRENDIMAI
„Jachtoje stengiausi išlaikyti klasikinę jurinę stilistiką naudojant natūralaus medžio detales, tačiau perdaug juo neperkraunant ir “įnešant” šiek tiek moderno. Kadangi jachta bus naudojama ilgiems išplaukimams, parinkau neau- tralias neerzinančias spalvas, tokias kaip: rusva, pilka, balta ir šiek tiek juodos ir tamsiai mėlynos kontrastui ir prabangos įspūdžiui sudaryti. Taupant vietą ir išlaikant estetiką, balduose naudojau paslėptą apšvietimą. Studentų miegamąją erdvę puošiau nerūdijančio plieno sieniniu dekoru – jūreivio nakties malda.” – Skaistė Grevė.
GEROJI PRAKTIKA
I. 1915 m. statybos privatus burlaivis „Tecla“, nuo 2006 m. priklausantis Olandų šeimai.
Pritaikytas ir naudojamas istorinėms ekspedicijoms iš Olandijos į Škotiją, Fererų salas, Islandiją, Grenlandiją bei Kanadą.
II. Su Norvegijos Karalystės plevėsuojančia vėliava privati jachta „Nortun“ – pastatyta 1905 m., kuri asmeninėmis lėšomis atkurta į pradinę būklę. Atkuriant bendradarbiauta su Norvegijos bei Vokietijos specialistais.
III. Olandijos, Vlaardingen miesto muziejui priklausantis laivas „Balder“ – pastatytas 1912 m..
Autentiškai atkurtas panaudojant muziejaus turimus bei kituose šaltiniuose išlikusius brėžinius.
IV. Emden miesto centrą, Vokietijoje, puošiantis AE 7-Stadt laivas – pastatytas 1872 m. Laivas priklauso „Emden“ muziejui ir yra jo išlaikomas. Laivas pilnai atkurtas 1995 m.
GEROJI PRAKTIKA
1911 m. C. Lühring gamykloje pastatytas laivas „Brigantes“ – šis laivas rastas apleistas Trapani uoste, Sicilijoje. Vizualiai laivo būklė pasirodė tragiška, bet pamatavus plieninio laivo korpuso storį ir įsitikinus, kad jis išlikęs pakankamai storas (kaip ir daugumos C. Lühring statyklos statytų laivų), buvo priimtas nuosprendis laivą atstatyti.
Šiuo metu vyksta atstatomieji darbai, po kurių, laivas vėl taps buriniu. Po iškėlimo iš vandens laivo antstatai buvo pašalinti, korpusas išoriškai nuvalytas ir reikiamose vietose suremontuotas, po remonto korpusas bus nugruntuotas ir nudažytas. Laivas vėl bus prišvartuotas krantinėje, kur bus atliekami vidaus tvarkymo, įrengimo darbai bei stiebų gamyba ir montavimas. Laivo atstatymo tikslas – krovinių gabenimas pasitelkiant burių pagalbą tuo saugant gamtą ir puoselėjant senąsias jūrines tradicijas.
Įmonei priklauso 3 burlaiviai, iškaitant ir „Brigantes“ laivą, kurie naudojami importuojant kavą, romą ir šokolado gaminius iš Pietų Amerikos į Europą, prekės gabenamos senuoju jūriniu keliu, burlaiviais.
Šis projektas paskatins istorinių laivų ir jūrinių tradicijų puoselėtojų bendravimą ir bendradarbiavimą, bus keičiamasi žiniomis, patirtimis, dalyvaujama bendruose projektuose ir kultūriniuose renginiuose, bus siekiama plėtoti jūrinę kultūrą, domėtis istorija, senaisiais laivais, paskatinti jaunuosius buriuotojus puoselėti senąsias būriavimo tradicijas, mokytis ir tobulėti.
Atstačius burlaivį bus organizuojamos mokomosios, pažintinės ir poilsinės kelionės bei ekspedicijos, bus dalyvaujama įvairiuose kultūriniuose tarptautiniuose renginiuose, prisidėsime prie vietos bendruomenių iniciatyvų ir veiklų, susijusių su senosiomis jūrinėmis tradicijomis, ir ne tik.
Burlaivis “Olga” yra vienas seniausių išlikusių laivų ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, todėl neabejotinai vertas būti išsaugotu ir atstatytu grąžinant jam bures.
“Olga” – laivo krikšto vardas, duotas iškart po pastatymo 1906 m. Senojoje jūrų legendoje sakoma, kad Laivų vardai nekeičiami, esą vardo keitimas neša didžiulę nelaimę ar pražūtį. Pasak legendos, laivo krikšto metu Jūrų Valdovas įrašo visų laivų vardus į „Jūrų gelmių knygą“, tad, pastebėjęs nepažįstamą – „neteisėtą“ laivą, jo nesaugo ir paskandina.
Iš seno laivai visada buvo suasmeninami, kaip ir žmogus jie krikštijami, turi vardus ir yra unikalūs. Laivai statomi, o ne gaminami, nes jūreiviams jie tapdavo pagrindiniais namais.
Tai įprasmina mūsų IDĖJĄ – išsaugoti laivo gyvenimą ir branginti jo istoriją.