Burlaivio istorija

Burinis liugeris „OLGA“

 

1906 m. balandžio 7 d. AB „Braker Heringsfischerei“ galėjo įtraukti į savo flotilę burinį liugerį OLGA ir suteikė jam numerį „OB 37“. Laivui eilės tvarka vadovavo kapitonai F. Wesemann iš Muendelhagenʼo (1909), F.R. Dralle iš Hespe (1912), H. Koch iš Niederwoehrenʼo (1913-16) ir Mueller (1919-23).

 

Po to, kai laivas dar 1912 m. gegužės  mėnesį gavo naujas bures, jis kaip ir jo „sesuo“ PAULA, 1913 m. pradžioje „Strenge“ laivų statykloje Brakėje buvo perstatytas į variklinį burlaivį. Taip pat čia buvo sumontuotas Brakėje pagamintas akroidinis variklis su cilindru ir 56 PS galia.

Burinis logeris olga klaipeda istorines nuotraukos statyba

Pasibaigus Brakėje žvejybai dreifuojančiais tinklais, OLGA 1926 m. birželio 30 d. buvo parduota laivų maklerio Bernhard Reinecke Hamburgo laivininkystei, makleris padidino savo variklinių burlaivių flotilę iki dvylikos laivų. „Hugo Peters“ laivų statykloje Beidenfleth‘e laivas buvo perstatytas į krovininį laivą, iš liugerio buvo perdarytas į topinį burlaivį, kurio burių plotas – 208 m². Vadovaujant kapitonui Georg Bruemmer iš Schnee prie Stade laivas leidosi į kelionę kaip vilkikas po Šiaurės ir Baltijos jūras. 1926 m. rugsėjo mėnesį kapitonas Bruemmer buvo įtrauktas į Hamburgo registrą kaip vienintelis savininkas, tačiau jau 1927 m. birželio mėnesį jis pardavė krovininį burlaivį kapitonui Johann Meeder iš Suederstapel prie Eider, kur po dvejų metų buvo perkeltas ir registracijos uostas.

 

1934 m. Meeder pakeitė seną akroidinį variklį į naują 75 PS galingumo „Deutsche – Werke“ dyzelinį variklį su trimis cilindrais. 1937 m. liepos mėnesį laivas galėjo pirma laiko baigti savo dienas. OLGA buvo pilnai pakrauta kukurūzais, plaukė iš Brakės į Ruegenwaldwrmuende, kai dėl navigacijos klaidos prie Westermarkelsdorf Fehmarn salos užplaukė ant seklumos. Laivas užklimpo ir savomis jėgomis nebegalėjo pajudėti. Laimei, buvo ramus vasariškas oras, be bangavimo, todėl iš Trawemuendʼės pakviesti vilkikai galėjo nutempti laivą be nuostolių.

Burinis logeris olga klaipeda istorines nuotraukos statyba

Antrojo pasaulinio karo metu OLGA, kurios šaukinys nuo 1936 m. buvo DDOA, registruota Hamburge, kurį laiką tarnavo vokiečių kariuomenei Norvegijoje kaip tiekimo laivas. Po karo laivas turėjo palikti Norvegiją ir 1951  gruodžio 5 d. buvo išbrauktas iš Hamburgo registro su pastaba „pašalintas iš Vokietijos ekonominės sistemos“.

 

Mūsų nepakartojamas liugeris buvo priglaustas Osle ir su senuoju vardu dirbo Norvegijos vyriausybei, kol 1948 m. buvo pervadintas į VISNES (LMPL).

 

Pirmas privatus savininkas  buvo nuo 1952 m. P. Barchen „ir kiti“ iš Haugesundʼo, jie 1959 m. laivą pardavė Frederik Kvilhang iš Egernsundʼo. 1968 m. VISNES perėjo Johannes Matre iš Bergeno, 1971 m. Ester Endresen ir galiausiai 1974 m. paskutiniam savininkui Halsteim M. Tysze, visi jie taip pat buvo iš Bergeno.

 

Variklio pajėgumas kas dešimt metų turėjo būti pritaikytas kylantiems reikalavimams: 1955 m. VYSNES gavo 1939 m. A/S „De Forenede Motorfabrik Bergen“ pagamintą dviejų taktų, 120 PS galios variklį, kuris 1975 m. turėjo užleisti vietą 230 PS galios aštuonių cilindrų varikliui, pagamintum „General Motors Detroit“.  Kaip įprasta Norvegijoje, laivas galiniame denyje turėjo aukštą antstatą su irkline, krovimo liukas buvo padidintas iki 9,4 x 3,8 m, esant norui, buvo galima dirbti per atskirą prie medinio elemento pritvirtintą lyną.

Burlaivio Klaipėda istorija

Savininkas Hallstein Tysze naudojo savo laivą smėliui vežioti iki 1991 m. Minėtų metų gegužės mėnesį jis pardavė VISNES už 300 000 kronų „Conoval – Holdings Gibraltare“, kurie paleido laivą plaukioti su Hondūro vėliava, jis buvo registruotas San Lorenzo uoste kaip krovininis laivas Viduržemio jūroje. Kadangi laivo korpusas ir variklis buvo geros būklės, Luehringʼo liugeriui čia buvo numatyta nauja karjera.

 

(SSR Brakė Nr. 233; SSR Hamburgas Nm. 1733 u. 7799; SSR Schleswig Nr. 663; vadovas 1909/13/14/26/28/35/38/39,  GL-Reg. 1916/23/26/28/29/33; Lloyd‘o registras 1958-89; Abert- Reg. O140; Boelk, Landschof: „Laivai, kuriems reikalinga pagalba“, p. 127, J. Kaiser: „Vokietijos burlaiviai“).

Liugeris Olga OB 37 darbas denyje silkiu zvejyba

Liugeris Olga OB 37 darbas denyje

Laiko juosta

1906-04 nuleidimas į vandenį.
1906-04-07 laivo registravimas
1906-05 Conrad Lühring, Hammelwarden, NB 79, perdavė kaip plieninio korpuso liugerį ( silkių žvejybos drifterį), 99,86 BRT, 77,66 NRT, 24,60 x 6,58 x 2,96 m, Olga OB 37, šaukiniai NJLF, įmonei Braker Heringsfischerei AG, Brake, Vokietija
1912-05 įrengti nauji stiebai
1913-06 Strenge, Brake perdarytas į 101,54 BRT, 71,28 NRT, 24,60 x 6,58 x 2,96 m, sumontuotas variklis: Kromhout Diesel 2s1c 45aj
1926-06-30 parduotas Bernhard Heinecke, Harburg, Hugo Peters, Beidenfleth, laivų statykloje, perstatytas į topselinę škuną – krovininį laivą, prirašymo uostas perkeltas į Harburgą
1926-09 Kapitonas Georg Brümmer, Schnee šalia Stade, vienintelis savininkas
1927-06 parduotas kapitonui Johann Meeder, Süderstapel
1929-12 prirašymo uostas perkeltas į Süderstapel
1934-01 šaukiniai pakeisti į DDOA
1934-04 sumontuotas naujas variklis Nobiskruge, Rendsburg: Deutsche Werke Diesel 4s3c 75aj 6 mazgai
1936-07-29 prirašymo uostas perkeltas į Hamburgą
1937 areštuotas Norvegijos valdžios institucijų dėl alkoholinių gėrimų iš Hamburgo kontrabandos į kai kuriuos Norvegijos vakarinės pakrantės miestus
1937-07 užplaukė ant seklumos šalia Westermarkelsdorf, Fehmarn saloje, išgelbėtas
1939-01 pailgintas Nobiskruge, Rendsburg, naujasis tonažas: 129 BRT, 68 NRT, 27,43 x 6,54 x 2,92 m
1939 Antrojo Pasaulinio karo metu įsigijo bendrovė Nordreederei GmbH, Hamburgas, tarnybinis pavadinimas Nord 74 Olga
1945-05 Antrojo Pasaulinio karo pabaigoje stovi be įgulos Strömmer įlankoje šalia Kristiansand miesto, Norvegijoje, konfiskuotas Norvegijos vyriausybės, Direktoratet for fiendtlig eiendom (Priešo nuosavybės direktoratas), prirašymo uostas – Oslas, Norvegija
1946-12-17 perduotas Norvegijai kaip kompensacija už karą
1946 Skibsfartsdirektoratets Avviklingsskontor pradėjo eksploatuoti pavadinimu Olga, šaukiniai LMPL, prirašymo uostas – Oslas, Norvegija, tikriausiai transportavo statybines medžiagas, maisto produktus ir pan. į Norvegijos šiaurinę dalį
1947-10-27 plaukiant su bulvių kroviniu į šiaurės Norvegiją, nuskendo užplaukęs ant seklumos prie Hemskjel Trondheimsleia sąsiauryje, Norvegijoje, išgelbėtas, suremontuotas Hasseløens Mek. Verksted statykloje Haugesund mieste, 133 BRT 200 tdw
1948-06 vasarą frachtavo Islandijos žvejybinis laivynas pavadinimu Visnes, frachtuotojas – Peder Baardsen Visnes, Visnes, Karmøy, tačiau pavadinimas oficialiai neįregistruotas
1951 parduotas Peder Baardsen Visnes, Visnes, Norvegija, pervadintas į Visnes, prirašymo uostas perkeltas į Haugesund, Norvegija, eksploatuojamas kaip mišrus žvejybinis ir krovininis laivas, tačiau 1954 m. žvejybos laivų registre neužregistruotas
1955 konvertuotas į krovininį laivą, sumontuotas naujas variklis: A/S De Forenede Motorfabrik Bergen (1939 m. gamybos) Diesel 2s2c 120aj, dabar 138 BRT
1958-07 parduotas už 190 000 Norvegijos kronų sumą Frederikui Kvilhaud, Egersund, Norvegija, prirašymo uostas perkeltas į Egersundą, Norvegija
1965 sumontuotas naujas variklis: Grenaa Diesel (1948 m. gamybos) 2s2c 180aj 8 mazgai
1967-04 parduotas už 205 000 Norvegijos kronų sumą Johannes‘ui Matre, Sandeid, Norvegija, prirašymo uostas perkeltas į Egernsundą, Norvegija, perstatytas į smėlio gabenimo laivą
1970-06 parduotas Endre Endresen, Sandeid, Norvegija, prirašymo uostas perkeltas į Bergeną, Norvegija
1973-05 parduotas Hallstein M. Tysse, Tyssebotn, Norvegija, prirašymo uostas Bergenas, Norvegija
1975 sumontuotas naujas variklis: Detroit Diesel 2s8c 230aj, dabar 133 BRT 77 NRT 172 tdw
1989 stovi nenaudojamas
1991-06 parduotas už 20 000 Norvegijos kronų sumą įmonei Alltrade A/S, Hjellestad šalia Bergeno, Norvegija, prirašymo uostas perkeltas į Bergeną, Norvegija, neeksploatuojamas
1991-06-21 parduotas už 250 000 Norvegijos kronų sumą bendrovei Conaway Holdings Ltd., Gibraltaras, prirašymo uostas perkeltas į San Lorenzo, Hondūras, šaukiniai HQIW5, tačiau Alltrade A/S lieka pagrindiniu savininku
1991-11-23 areštuotas Austevoll‘e, Norvegijoje, už alkoholio kontrabandą iš San Sebastiano, Ispanija
1992-05-25 konfiskuotas ir perkeltas į Häkonsvern, Norvegija, ten laivas pastatytas jo nenaudojant
1992-09 Parduotas Karlui Nordeide, Austevoll, Norvegija, kaip pagrindiniam savininkui, registruotu savininku išlieka Conaway Holdings Ltd., Gibraltaras
1992-09 Parduotas Karlui Nordeide, Austevoll, Norvegija, kaip pagrindiniam savininkui, registruotu savininku išlieka Conaway Holdings Ltd., Gibraltaras
1994 prirašymo uostas perkeltas į San Lorenzo, Hondūras
1998-07 pastatomas Storebø, Norvegijoje
1997 žiema suremontavus Lenkijoje, su Hondūro vėliava Haugesunde, Norvegijoje, iškraunamos cheminės medžiagos maišuose iš Kopenhagos, Danija
1998-07-25 Trondheimfjorde, Norvegijoje, manoma, kad anksti ryte plaukė pakeliui į Muruviką bunkeravimo tikslu (tačiau, tai abejotina, kadangi laivas praplaukė Trondheimą ir Muruviką gilyn į fiordą), kai sustojo variklis dėl kuro filtro problemų, ramiu oru laivas nudreifavo į krantą prie nudistų paplūdimio, esančio Djupvika vietovėje Trondheime, 9.00 val. ryto nudistai pranešė policijai ir uosto direkcijai, ir 11.20 val. Trondheimo priešgaisrinis laivas jį nuvilko prie Trondheimo krantinės Nr. 2, pakeitus filtrą ir kurą, variklio nepavyko užvesti dėl nepakankamos starterio akumuliatoriaus galios, kai į laivą buvo pristatyti nauji akumuliatoriai ir jis buvo parengtas paleidimui, atvyko saugos kontrolės inspektoriai, kurie nustatė, kad laive nėra nė vieno galiojančio liudijimo, todėl laivas buvo sulaikytas
1998-08 perkeltas į Kristiansundo Mekaniske Verksted įmonę
1998 pagrindiniai savininkai Zigmas Steckis ir Rimas Sabaliauskas, Klaipėda, Lietuva, atliko didelės apimties perstatymo darbus Klaipėdoje, Lietuva, registruotu savininku išlieka Conaway Holdings Ltd., Gibraltaras
1999-07 prirašymo uostas perkeltas į San Tomę, San Tomė ir Prinsipė, šaukiniai S9A2093, savininkai mėgina parduoti kabotažinio tipo laivą Kylio Sail Racing savaitės metu, tačiau dėl paprašytos nerealistinės 500 000 Vokietijos markių kainos, laivas vėliau pastatomas Bremerhavene
2001-01 Rimas Sabaliauskas tampa vieninteliu Conaway Holdings Ltd. savininku
2001-10 Vokietijos muitinės tarnyba areštuoja laivą Bremerhavene dėl Zigmo Steckio tariamai įvykdytos cigarečių kontrabandos
2002-07 areštas panaikintas, bet laivas paliktas stovėti Bremerhavene
2003-09 sugrąžintas į Klaipėdą, kadangi nebuvo galimybės parduoti
2002/03 tebėra Lietuvos Respublikoje